Jak grać ... Baldur's Gate ?


   Za niedługo wychodzi podrasowana wersja jednej z najlepszych gier, w jakie było mi grać. Baldur's Gate bo to o niej mowa, od momentu w którym się ukazała, była tym czymś dla mnie. 

   Dla niej potrafiłem zarwać nie jedną noc, tylko po to, by posunąć opowieść choć trochę do przodu. Aby zagłębić się w niebywały świat, gdzie każdy może odnaleźć własne alter ego ... czy jesteś mocarnym rycerzem, czy może wolisz miotać zaklęciami. A może uwielbiasz myszkować w zakamarkach i zadawać ciosy  znienacka ? 

   Kim byś nie chciał być, zawsze znajdzie się dla Ciebie odpowiednia postać. I choć czasami można było zobaczyć niziołka robiącego za tzw 'tanka' i krasnoluda który leczy, nic nie zakłócało doskonalej rozrywki. 

   A do tego doskonale utworzony polski podkład do gry. Czuło się zupełnie jak pomiędzy bohaterami w grze. To było to, co powodowało gęsią skórkę, mrowienie i takie podniecenie, ze oto za chwile nowy poziom, nowe umiejętności do nauczenia etc. 

   Jako pierwszy w poslce publikuje poradnik, jak grac w  Baldur's Gate poprzez siec LAN.  Jest wiele poradników, owszem. Jednak większość opiera się nap prostej zasadzie klikania dalej i trzymania kciuków aby gra się nie wyłączała po 30 sek. z informacja o rozłączeniu.

Poradnik powstał w idealnych warunkach konfiguracji systemowej. Mianowicie:

1.) Brak aktywnej zapory systemowej ( brak jakiejkolwiek innej zapory także. )
2.) Hostowanie i granie odbywało sie na systemie Windows 7 ( 64 bit ) oraz Windows XP ( 32 bit. )

   Pisze hostowanie i granie, gdyż na obu systemach po kolei raz hostowałem grę, jak grałem w utworzona grę. Także co istotne, dwukrotnie jeden z systemów był w sieci wewnętrznej ( połączony poprzez router ) i w tej sieci wewnętrznej odbywało się łączenie  poprzez programy vpn, później natomiast były w odrębnych sieciach ( inny dostawca internetowy. ) 

   Jakkolwiek, opisane tutaj kroki odnoszą się do używania portu szeregowego w grze, śmiało można grać przy użyciu protokołu TCP/IP & IPX ( pamiętać proszę że niestety nie testowałem tego rozwiązania, jakkolwiek mogę poświadczyć 50 % pewność że zadziała przy użyciu mojej metody. )


Rzućmy kośćmi, niechaj nasz los przesądzą.

1.) Zainstaluj grę ( moja wersja to edycja z serwisu gog.com .)  
2.) Utwórz lub dolacz do sieci w której będziesz grał.
Drobna uwaga. Do grania używałem programu Wippien. Osoby używające Tunngle, jeśli utworzą własną sieć, niech pamiętają o włączeniu emulacji adresów IP.

3.)  Pobierz i zainstaluj TCP - Com .
4.) Uruchom program, po czym upewnij się że masz ustawione:
a.) Dla osoby która będzie tworzyła rozgrywkę w sieci LAN:
Kliknij aby powiększyć.
b.) Dla osoby która będzie dołączała do stworzonej gry:
Kliknij aby powiększyć.

5.) Uruchom konfiguratora gry i upewnij się, że masz ustawione ( każdy kto chce grac, bez względu na to czy hostujesz grę, czy będziesz dołączać:
Kliknij aby powiększyć.

    Mała uwaga. Prędkość podaną na obrazku uznałem za najlepsza do grania jak i do hostowania. Możesz śmiało zmienić tą prędkość, pamiętaj jednak, iż ABSOLUTNIE KAŻDY musi mieć taka samą prędkość ustawioną, jeśli chce grac. W przeciwnym razie, nawet pomimo faktu, ustawienia wszystkiego zgodnie z poradnikiem, nie będzie możliwe granie. 

6.) Uruchom grę i wybierz opcje 'Wielu graczy' a następnie, aby nie tracić czasu, wybierz 'Tworzenie postaci' . 
7.) Kiedy proces tworzenia postaci ( możesz to zrobić później ) masz zakończony, wybierz 'Połączenie' . 
8.) Tutaj wybierz 'Port szeregowy' a następnie wybierasz prędkość. Najlepiej jest jest to wartość:
a.) 25600

   Pamiętaj, iż wartość prędkości musi być taka sama dla każdego, kto będzie grał, bez względu na fakt kto będzie hostował a kto grał. Oczywiście najlepszą wartością jest podana przeze mnie. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, abyście sami poeksperymentowali :P

9.) Kiedy już wszystko jest ustawione, wybieramy opcje:
a.) 'Stwórz grę' jeśli będziemy hostowali.
b.) 'Przyłącz do gry' jeśli będziemy się do gry dołączać.

   Kolejna uwaga. Jeśli będziemy się dołączali, musimy poczekać, aż hostowi pojawi się okienko z tworzeniem/usuwaniem postaci. W przeciwnym razie nie będzie możliwe dołączenie do gry. Jakkolwiek to było problemem u mnie, u kogo innego może już nie być przeszkoda. Ponowie, zachęcam do eksperymentowania. 

10.) Kiedy już wszystko jest ustawione ( jeśli gra się tylko w 2, można mieć tylko 2 postaci lub więcej, to tylko wpływa na rozgrywkę ) klikamy w czaszki i tyle. Hoster włącza grę i wspólnie walczymy o pokój. 

6 komentarzy :

  1. Witam!
    Skąd trzeba wziąć Local i Remote Port w programie TCP-COM i czy Local Ip Address i Remote Host Ip Address nie powinny być takie same?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. local adress lub remote adress to nic innego jak adres z programu jaki uzywacie do grania. dla hamachi bedzie to 5.x.x.x, dla tunngle bedzie to 7.x.x.x

      oczywiscie musicie uzywac tego samego programu do grania. Chyba ze to jest wippien, ktory pozwala na uzywanie roznych adresow ip. ( ale to juz lepiej wiedziec co sie robi ;) ... i podobno najlepiej gra sie na tunngle w sieci prywatnej z emulacja klasy adresow IP )

      takie adresy sie wpisuje. osoba ktora stawia serwer, powinna podac innym ktorzy sie dolaczaja, swoj adrez ip z programu.

      i teraz powinienes wiedziec, ze wlasnie remote rozni sie od local.

      mam nadzieje ze napisalem zrozumiale, a jak nie, pisz o ew. problemach, na pewno uda nam sie razem je rozwiazac.

      Usuń
    2. Nie, nie. Mi chodziło o to, że nie wiem skąd mam wiedzieć jaki Local Port i Remote Port mam w tym programie wpisać. Nie wiem gdzie mam to sprawdzić. Wszystko zrobiliśmy z kolegą zgodnie z Twoim poradnikiem. Mamy wątpliwość właśnie przy tym porcie.

      Usuń
  2. w zaleznosci jaki program uzywacie do grania. ( jesli nie uzywacie programu, tylko zwykly LAN, polecenie ipconfig /all w wierszu polecen i wiesz jaki masz adres IP w sieci lokalnej.

    i wlasnie ten adres podstawiasz jako 'local ...' bo jestes osoba hostujaca ( przyklad ) i ten adres podajesz osobie ktora z Toba gra. i ta osoba wpisuje go jako adres 'remote ...' z racji iz bedzie dolaczala do Twojego serwera.

    local - wpisuje go osoba ktora stawia serrwer. remote - osoba dolaczajaca.

    najlepiej, jak obydwoje uruchomicie program, jaki uzywacie do grania, i dopiero wtedy uruchomicie tcp-com. dla osoby ktora stawia serwer, kolo opcji wpisywania adresu, ma mozliwosc rozwiniecia listy. program sam wyszuka dostepne adresy, wiec pozostaje tylko wybrac ten, ktory odpowiada programowi.

    w hamachi jest u gory programu adres ip. w wippien, po najechhaniu na osobe w kontaktach. w tunngle po zalogowaniu siee do sieci ( nie uruchomieniu programu ) a w comodo takze po uruchomieniu programu u gory.

    gdybys mial jakiekolwiek problemy zlapiesz mnie na gg ( 4873466 ) lub skype ( szametu ) lub jabber ( szametu@gmail.com ) ... dostepny bede do godz 12 w polodnie. ew. pozostaje weekend.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przy BGII też tak działa ? Nie mam jak teraz sprawdzić, musiałem kupić nową gre, stara odmawia posłuszeństwa w czasie instalacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z tego co mi wiadomo ( gralem wieki temu juz ) nie. zwykle tcp/ip-lan doskonale sie sprawdza.

      zastanawia mnie natommiast, czy poprawia w nowej/starej wersji bg optymailiacje kodu, by mozna bylo grac.

      jesli masz problemy ze stara wersja, chyba na gog.com jest. tyle ze w jezyku szekspira.

      Usuń