Laptop do grania. Część pierwsza. Wstęp i omówienie.





   Z chwila kiedy Wiedźmin 3 i GTA 5 ujrzały światło dzienne, zrozumiałem coś bardzo oczywistego. Coś czego do tej pory nie chciałem przyznać przed samym sobą. A mianowicie czas najwyższy na zakup nowego sprzętu do grania. 

   Do tej pory to co miałem wystarczało mi do grania w miarę wygodnie ( czasami były to minimalne ustawienia przy osiągach około 60 klatek na sekundę, czasami średnie z taka sama ilością klatek ) na granie. Także i i7 doskonale radził sobie z konwertowaniem filmików, które później były zamieszczane na kanale YT. 

   A dodatkowe 16 giga pamięci RAM doskonale obsługiwały kopiowanie plików pomiędzy partycjami ( czy pomiędzy dyskami SSD i HDD ) oraz do innych zadań. Niestety przyszła chwila kiedy trzeba rozbić świnkę skarbonkę i zobaczyć na co możemy sobie pozwolić. 

   Jeśli chodzi o wybór, ten jest ogromny. Możemy wybierać, przebierać i grymasić w sprzęcie do grania. Producenci prześcigają się w coraz to nowszych sprzętach które maja iście kosmiczny wygląd. Które w standardzie oprócz całkiem dobrych podzespołów maja także i ładny wygląd. Ze świecąca się klawiatura. Logo na tyle ekranu, które także świecić. Dodajmy do tego zabudowany system chłodzenia, który wygląda co najmniej futurystycznie. A z uwagi iż jest to laptop, wiec i musi poradzić sobie z temperaturami w środku. 

   Takie rozwiązanie z kolei wymusza inna zabudowę co pociąga za sobą rozmiary i wagę. Musimy liczyć się z faktem, iż także i pewne komponenty ( najczęściej jest to czytnik optyczny ) nie będą obecne. Czego wiec należy się wystrzegać przy zakupie laptopa dla gracza ? Jakie kryteria grac sobie stawia kiedy przychodzi do kupna nowego sprzętu 'gamingowego' ? Gdzie wybierać ? Jak sobie złożyć i co będzie potrzebne bardziej a co mniej ? Z własnego doświadczenia, po wielu miesiącach szukania, czytania setek poradników, postów na forach, komentarzy pod poradnikami ... po przerobieniu ton zero jedynkowych informacji postaram się posłużyć własnym doświadczeniem, by opisać co należy a czego nie należy robić, kierując się kupnem nowego laptopa do grania. 

QUO VADIS ... graczu ?

   Wydawać by się mogło iż nie ma nic prostszego niż odpowiedzieć na pytanie  kim jest gracz ? Od razu powiemy ktoś kto gra. Ale kiedy zastanowimy się w co gra, ile gra, czego wymaga od gier, czy jest w stanie poświecić np. grafikę ( mniejsze i gorsze efekty ) na rzecz fabuły i rozgrywki ? Czy tez wymaga jak największej ilości klatek przy jednoczesnym maksymalnym wyglądzie w grze ? A może spędza raptem pól godziny dziennie w grze, ciesząc się z wolnej chwili ? I nie interesuje go super grafika ani potężna ilość klatek w grze, a zwykła zabawa ? Bo np jest fanem przygodówek typu Point & Click. I tutaj właśnie widzimy problem zagadnienia. 

   Sam siebie uważam się za gracza który łączy wszystkie te cechy. A mianowicie potrafię wsiąknąć w przygodówkę, gdzie styl graficzny uciągnęła by zwykła karta VooDoo, bawiący się dobrze z zagadek. Ale i chciałbym aby gra w którą gram, wyglądała możliwie jak najładniej. I nie chciałbym aby ilość klatek nie wyglądała czytania komiksu. Nowy obrazek co parę chwil. Co oznacza iż nie chce iść na specjalny kompromis, kiedy przychodzi do sprzętu na którym będę grał. 





Co po rozbiciu świnki skarbonki ? 

   Zdawałem sobie sprawę z kosztu mojego nowego laptopa.  Wiem także ( co potwierdzało Google, przy wpisywaniu frazy 'komputer do grania ... ' lub ' laptop do grania ... ' proponując mi dalej do_kwota_w_zł ) iż dla wielu koszt maszyny będzie głównym imperatywem przy wyborze. Na szczęście przeszukując sklepy ( o których nieco dalej ) możemy natrafić na sortowanie według cen. Te niestety nie należą do najniższych. Ale tez wiele sklepów oferuje korzystne warunki rabatowe. Nie będę się skupiał na matematyce rabatu i rat przy zakupie. Ja skupiłem się na wyborze sprzętu dla graczy. Na jego zaletach i minusach. Co w zestawie jako dodatki i gadżety mało mnie interesowało. Dodatki które albo nie są mi potrzebne, lub nie współgrają z całością. Także i te nie będą brane pod uwagę. A jeśli są, nie wpływają na ocenę.

   Zdaje sobie sprawę z opinii jaka jeszcze długo będzie krążyć wśród graczy; twierdza oni że jeśli chodzi o granie, to tylko komputer stacjonarny! Najdziwniejszy jest fakt, iż nie chcą przyjąć do wiadomości że laptopy powoli przejmują znaczną cześć pola 'zarezerwowanego' dla stacjonarek. Przyglądając się niektórym zestawom stacjonarnym zobaczymy że różnica w cenie nie jest duża. Fakt, 3500 zł za sama 'budę' może i robi wrażenie. Przyznać jednak trzeba że nie ma wcale 'mocnych' podzespołów w środku. A im mocniejsze wybieramy, tym większa cena.Ale by cieszyć się z rozgrywki, wymagany jest dobry monitor. Każdy kto grał, zgodzi się ze mną że zabawa i komfort zaczyna się od 24 cali. I dla przykładu, z jednej ze stron ze sprzętem dla graczy, monitor 24 calowy firmy BenQ to już wydatek 500 zł. Bez VAT czy kosztów wysyłki. A to tylko sam monitor. Do tego dodajmy klawiaturę. I jeszcze kilka przydatnych gadżetów. I cena za chwile zrówna się z cena laptopa. Ba w wielu przypadkach potrafi przekroczyć.

   Dodatkowym gwoździem do trumny dla trzymających się kurczowo stwierdzenia o wyższości komputerów stacjonarnych jest powolne wchodzenie tabletów  właśnie na poletko dla graczy. Coś co kiedyś nie istniało jak narzędzie do pracy ( mowa o tabletach ) dzisiaj na dobre zadomowiło się w naszej świadomości. A ogólna dostępność systemów Android oraz Windows 8 ( darmowa licencja dla sprzętu z przekątną nie większą nic 8 cali ) pozwala producentom na oferowanie coraz to nowszych i wydajniejszych rozwiązań. Sam uruchamiałem kilka gier na tabletach z systemem Android i Windows 8. I stwierdzić muszę iż to co oferowały, na sprzęcie o średnich podzespołach, imponowało. A teraz sobie wyobraźmy sprzęt z wyższej polki jak np Nvidia Shield czy Tegra Note 7 to już doskonałe zabawki dla graczy. Oferujące doskonalą rozrywkę. I to w przystępnej cenie. Bo poniżej 1.5 tyś zł! I to jest doskonała oferta dla graczy. A dodatkowo zaznaczyć trzeba że wychodzi coraz więcej tytułów, które dotychczas znane były tylko z platformy PC, także na tablety.






Wymarzony model ? 

   W laptopie, jaki szukam do grania, musi się znajdować kilka pozycji, które będą wymagane jako podstawa. Dobry ale bez przesadnego przesadyzmu procesor, takaż karta graficzna. Odpowiednia ilość pamięci RAM, dysk SSD współpracujący z drugim HDD. O ile HDD powinien charakteryzować się dużą pojemnością, o tyle SSD już nie musi mieć takowej. Dla mnie standardem jaki sobie ustawiłem jest pojemność 120 - 128 GB. Dysk HDD powinien charakteryzować się pojemnością 750 GB do 1 TB. Z uwagi na nagrywanie filmików na kanał YT, czy chociażby dużą bibliotekę STEAM oraz niektóre gry MMO ( Guid Wars 2 do nieco ponad 20 GB a TES Online dwa razy tyle ) właśnie na HDD będą przechowywane gry i cala reszta. SSD będzie używany tylko do systemu. Naturalnie tutaj będę się starał dobrać HDD tak by możliwie jak najlepiej współgrał z SSD.

   Wspomniana już przeze mnie pamięć RAM będzie oscylować w przedziale 8 do 16 GB. Z doświadczenia wiem, iż nawet mając 16 GB pamięci RAM, nie zawsze jesteśmy w stanie je w 100% wykorzystać ( chyba że ktoś zajmuje się obróbką video przy użyciu Adobe i używa podglądu na żywo ) dlatego też jeśli cena pamięci RAM będzie znacząco wpływała na cenę; jeśli w porównaniu z zestawem, w którym z mniejszą ilością pamięci mogę kupić sobie inny podzespół w lepszej jakości, wtedy właśnie jestem gotowy wybrać mniejsza ilość. Inna sprawa że poza Wiedźminem 3 niewiele jest gier które mają tak wielkie zapotrzebowanie na pamięć RAM.

   Procesor chyba dla wielu musi być największy, najszybszy i w być super pod każdym względem. Nie w moim przypadku. Dla mnie idealne jednostki to procesor z serii i7; dla przykładu i7 - 4710MQ lub i7-4712MQ będą idealne. Niestety w trakcie poszukiwań nie znalazłem żadnego laptopa z jednostka CPU od AMD. Dlatego tez dalej będę się opierał tylko na jednostkach od Intel.

   Tak samo ma się sprawa jeśli przychodzi do wyboru karty graficznej. Poszukiwałem z czystej ciekawości znaczne zasoby internetu poszukując laptopów z kartami graficznymi z marka ATI Radeon. I niestety nie mogłem znaleźć nic, o czym mógłbym powiedzieć iż jest warte zainteresowania. Dlatego też dalej skupiłem się tylko na na kartach graficznych Nvidia GeForce GTX. Jednak jako najniższą akceptowalną poprzeczkę postawiłem sobie wersje 8xx M. Wiem iż może zawyżam; ktoś mógłby powiedzieć że wersje 7xx; ba nawet wielu powie ze i wersje 6xx są dobre. Ja jednak miałem na uwadze fakt, iż taki sprzęt posłuży mi co najmniej przez kolejne 4 lata; To było dla mnie absolutne minimum czasowe. Stąd też takie a nie inne kryterium.

   Inne dodatki, jakie chciałbym widzieć w moim zestawie to miedzy innymi dobra karta sieciowa. Jestem posiadaczem dobrego routera, który to zamieniłem za ten otrzymany od dostawcy internetowego. I chciałbym aby komponenty współpracowały ze sobą możliwie najlepiej. Niestety czymś co coraz częściej można spotkać ( lub czego raczej nie ma ) konfiguracje sprzętową laptopa w którym to nie ma domyślnie napędu optycznego. Osobiście nie stanowi to dla mnie problemu. Filmy jeśli już oglądam, to najczęściej pochodzą z usługi VOD, a jeśli już mam jakikolwiek na nośniku optycznym, mam PS3 wiec mogę podłączyć i oglądać. Tak samo ma się sprawa z grami. Już teraz cała moja kolekcja gier ( od początków pojawiania się gier z czasopismami ) znajduje się w 'chmurze' a wszelakie inne kupowane są za pośrednictwem dystrybucji cyfrowej.

   Dodatkowym argumentem, który przemawia na korzyść nie posiadania napędu optycznego dla mnie ( proszę pamiętać, iż jest to dla mnie składany sprzęt. Ktoś inny może uznać posiadanie napędu  optycznego za wymóg niezbędny. Wielu uważać może iż MUSI MIEĆ napęd obsługujący odczyt / nagrywanie BlueRay. Dla mnie jest to zbędne, a to z uwagi na fakt że system operacyjny można zainstalować z pendrive. Tym bardziej że większość ( jeśli nie wszystkie ) sklepy gdzie można kopić gotowe zestawy lub złożyć sobie swój, oferują w cenie wybrany system operacyjny. Ew dopłacamy niewielka kwotę do zestawu. Dla mnie dodatkowym plusem jest jeśli mogę także mieć utworzoną partycję odzyskiwania. Fakt iż utworzenie takowej nie jest tak skomplikowane, nie oznacza iż każdy ma możliwość / chęci by takową partycje utworzyć.


Brak komentarzy :

Prześlij komentarz